Montserrat: un nou símbol

El Monestir de Montserrat durant la primera manifestació catalanista des de l’ocupació franquista de 1939

L’any 1947, en el marc de la festa d’entronització de la Mare de Déu, al monestir de Montserrat s'hi va produir la primera manifestació catalanista des de l’ocupació franquista del país. Segons els mateixos organitzadors, en aquella concentració hi van participar entre 75.000 i 100.000 persones, situades a l’esplanada i als voltants del monestir, en el que va ser “el primer moviment de retrobament col·lectiu i de reconciliació cívica després de la Guerra Civil a Catalunya”. Aquella iniciativa va partir d’un grup de personalitats eclesiàstiques i seglars que, en un duríssim context de descatalanització de l’Església catalana, van crear la Comissió Abat Oliba. Amb el pretext de popularitzar l’esdeveniment, la Comissió va teixir la primera xarxa de país després de la Guerra Civil, amb delegacions comarcals, locals, parroquials i sectorials de gremis professionals i patronats catòlics, que reunien milers de catalans i catalanes. Es van editar i distribuir milers de programes de l'acte en català, i el dia de la celebració es va fer ús públic i multitudinari de la llengua catalana per primera vegada des de l’ocupació franquista, i es van llegir missatges de molts catalans exiliats, com Pau Casals. El discurs en castellà del ministre Martín Artajo va quedar ofegat quan la multitud, espontàniament, va entonar el Virolai. Durant l’acte, Joan Espinet i Manuel Fontic, militants del Front Nacional de Catalunya, van penjar una enorme senyera a la roca que la policia franquista no va poder despenjar fins a l’endemà.

Aureli Maria Escarré


A mesura que avançava el franquisme, especialment a les dècades dels 50 i 60, una part significativa de l'Església catalana va començar a distanciar-se del règim i alinear-se amb els moviments socials i culturals que criticaven la dictadura. Figures destacades com l'abat de Montserrat, Aureli Maria Escarré, es van convertir en veus crítiques, fins al punt que el 1963, després d'una entrevista al diari "Le Monde" en què denunciava durament la manca de llibertats i la repressió de la cultura catalana, va haver d'exiliar-se a Itàlia, on va morir el 1968.


Durant la dictadura franquista (1939–1975), el Monestir de Montserrat va esdevenir un bastió simbòlic i real de resistència catalana. Malgrat la repressió del règim contra qualsevol expressió de catalanitat, els monjos benedictins van mantenir viva la llengua, la cultura i l’esperit nacional català, sovint actuant en la clandestinitat o en els marges de la legalitat. Montserrat va ser un dels pocs espais on es continuava celebrant litúrgia en català, imprimint textos religiosos i culturals prohibits o censurats. La revista “Serra d’Or”, publicada des del monestir a partir de 1959, esdevingué una plataforma clau per a la intel·lectualitat catalanista, tot esquivant parcialment la censura franquista. A més, Montserrat va acollir reunions secretes d’intel·lectuals, activistes, estudiants i membres de l’oposició democràtica, inclòs el PSUC i altres moviments clandestins. El monestir també fou escenari de manifestacions simbòliques, com la renovació de la flama de la llengua catalana, i un lloc de refugi moral per a molts perseguits. Alguns monjos van destacar pel seu compromís amb la justícia social i el dret a l’autodeterminació de Catalunya. Així, Montserrat es convertí en símbol espiritual i cultural de la resistència catalana durant el franquisme.


 

Potser t'agraden aquestes entrades