La veu de les perifèries

Perifèries

Als anys 60 i 70, la perifèria de Barcelona es formà i construí majoritàriament per immigrants extremenys i andalusos que aixecaren els barris amb les seves pròpies mans, uns barris que no estaven integrats plenament a la ciutat. Molts d’ells, formats sobretot de barraques, ni tan sols tenien aigua corrent o electricitat. Un d’ells era el barri de Torre Baró, construït en un turó limítrof de la ciutat Entre aquells veïns oblidats hi havia Manuel Vital, un humil conductor d’autobusos de Transports de Barcelona (avui Transports Metropolitans de Barcelona o TMB).

 

Vital va proposar als responsables de l’empresa gestora del transport públic barceloní la implementació d’una línia d’autobús que arribés fins a Torre Baró. Fart que l'Ajuntament digui que el transport públic no podia arribar a la zona perquè els carrers eren massa estrets i insegurs, ​​el conductor va prendre una decisió dràstica: segrestar un autobús de la línia 47 i conduir-lo fins al barri, per demostrar a les autoritats que s'equivocaven. És el 7 de maig del 1978, amb aquest acte de rebel·lia, Vital va voler provar que els carrers costeruts, estrets i sense asfaltar no suposaven un impediment per al tipus de vehicles que conduía. Així és com es va guanyar una de les guerres clau d'un barri que abans ja havia hagut de combatre per aconseguir altres serveis bàsics, com l'accés a l'aigua i a l'electricitat.  


Durant la Transició democràtica (1975–1982), els moviments veïnals als barris de Barcelona van tenir un paper clau en la reivindicació de drets socials, serveis públics i participació ciutadana. Aprofitant l’afebliment del control franquista, milers de veïns i veïnes, sovint agrupats en Associacions de Veïns, es van mobilitzar per exigir millores en condicions de vida molt precàries. A barris com Nou Barris, Sant Andreu, Poblenou, El Carmel, La Verneda o Sants, aquests moviments denunciaven la manca d’infraestructures bàsiques: clavegueram, escoles, centres de salut, transport públic o enllumenat. Les associacions, sovint sorgides a partir de vincles amb parròquies progressistes o moviments socials, es convertiren en eines essencials per articular demandes col·lectives, pressionar ajuntaments i participar en la reconstrucció de la democràcia. Es van organitzar assemblees, manifestacions, ocupacions simbòliques d’espais i accions de desobediència civil. També van tenir un paper decisiu en el control urbanístic, evitant especulacions i promovent equipaments públics. Aquests moviments van ser la base del futur moviment ciutadà barceloní, i van influir profundament en el model de governança participativa de la ciutat. Molts líders veïnals acabaren integrant-se a partits polítics o a la gestió municipal democràtica. 

Potser t'agraden aquestes entrades